barryenyf.reismee.nl

Zeiltocht overleefd op de Whitsundays, met kapitein Barry!

Het zit er bijna op….Australië! We zijn weer terug in Sydney en vliegen 8 juli naar Frans-Polynesië! De laatste weken zijn we langs de Oostkust naar het zuiden gereisd, we hebben hier genoten van zon, zee en strand! Heerlijk! Onze Jucy vriend is ingeleverd, wat een opluchting, we hebben geen schade gemaakt! We zitten nu in ons hostel bij de open haard! Ja, het is hartje winter in Sydney. Voor ons herfst, want ja 17 graden en zon is toch best ok?! Maar eerst onze verhalen in de warmere delen van Australië!

Op naar de eerste strandbestemming, Cardwell. We hebben genoten van het rustige strand en het heerlijke weer. Helaas is een groot gebied van noord Queensland getroffen door cycloon Yasi die in februari over land raasde. Hierdoor zijn veel huizen beschadigd en bomen weggevaagd. Onze camping was nog druk met het opknappen van de ravage.

Een stuk noordelijker kwamen we aan bij Mission Beach, voor ons één van de mooiste stranden van Australië. Mede doordat we met onze auto op het strand konden kamperen, heerlijk wakker worden met palmbomen om je heen, voetjes in het zand en de zee op kruipafstand. We zijn verleid om hier eens langer te blijven dan dat we dachten. Heerlijk 5 dagen genoten van het strand, de markten en de eettentjes in dit gezellige dorp.

Cairns was een leuke verrassing, waardoor we een week zijn gebleven. Cairns is een levendige en bruisende stad die aanvoelt als een dorp. We hebben ons vermaakt aan de lagoon met uitzicht over zee. Door de dodelijke kwallen kun je op veel plekken aan de Oostkust niet zwemmen, hierdoor heeft bijna elke stad een manmade lagoon. Er moest natuurlijk ook een keer gepartyd worden! De avond begon bij de “Beergarden” waar het Corona party was en eindigde bij de voordeur van de befaamde club genaamd “Woolshed”. Thanks Dave voor je tip! Helaas hadden we geen ID op zak, dus kon er niet door gepartyt worden. Uiteraard zijn we later die week terug gegaan, met ID!

Het Great Barrier Reef (GBR) ligt in de achtertuin van Cairns, dus deze moest uiteraard bezocht worden! Yf voor een dagje snorkelen en Barry om te duiken. Na bijna 2 uur varen kwamen we aan bij het Outer Reef, tja het GBR ligt nog zo’n 35 km van de kust af. Ondanks dat het water 23 graden was, was het koud!! Barry kwam terug van zijn eerste duik en kon niet meer stoppen met trillen. Voor de tweede duik kreeg hij een extra wetsuite aan en Yf stond al klaar met een handdoek. Het was een speciale evaring om door de enorme koraal kliffen te duiken, aangezien je door een soort spleet gaat. Yf had met snorkelen een haai gezien van ongeveer 2 meter! Het bewijst maar weer dat je niet altijd hoeft te duiken om ‘the big stuf’ te zien!

Verder naar het zuiden kwamen we aan bij de Whitsundays. Een Marine National Park met 73 eilandjes. We zijn hier een dagje gaan zeilen en zijn gestrand op een van de kleine eilanden, Black Island. Het was onze eerste zeilervaring, en we hebben er van genoten. De wind was op open zee flink, maar we hebben er ons doorheen geslagen! Op het eiland hebben we lekker geluncht en gesnorkeld. Barry heeft de hele weg terug mogen zeilen. Hij heeft ons veilig thuisgebracht, hij heeft alleen de leefomgeving van de dolfijnen verstoord. Die schoten allemaal voor de boot langs, super gaaf!

Tijd voor wat familiegevoel! In Brisbane hebben we Alex & Judy opgezocht, die we in de outback ontmoet hebben! We waren best trost op onszelf, dat we de toch wat lastige routebeschrijving van Alex konden volgen! We zijn op de koffie geweest en hebben lekker gedineerd. Onze auto konden we in de voortuin zetten en hun caravan stond nog in de voortuin, dus hadden we ook nog wat extra luxe! Het was super om eindelijk tussen de lokale bevolking te komen. We hebben uren gekletst over Australie, en hun tips gegeven voor hun Europa trip aankomende augustus! Brisbane hebben we hierdoor heel ontspannen kunnen verkennen, aangezien we goede insider tips hadden gekregen! We hebben nog een tour gedaan door het Parlements gebouw, maar het werd al snel duidelijk dat politiek niet zo belangrijk wordt gevonden door de Australiers. Het parlementslid/gids schakelde al snel over naar zijn zeilpassie, die wij inmiddels ook konden delen..haha!

Op naar de hysterie van de Gold Coast, leuk idee voor een dagje! We hebben hier over het strand gelopen. Niet door de duinen maar door de bebouwing. Het is in tegenstelling tot alle andere stranden van Australie erg druk en ontwikkeld. Op de heuvel bij Burleigh Heads hebben we kunnen ontspannen van de toch mooie skyline en de waanzinnig goede surfers! Wat een lef om in deze kou de enorme golven te trotseren!

Al snel zijn we doorgereden naar het down to earth, Byron Bay. Hier hebben we Barry’s verjaardag gevierd en de laatste souveniers geshopt! De zondagsmarkt was erg gezellig, veel eetstalletjes en oude VW busjes! O, jee een nieuwe passie is geboren…! We hebben elkaar getrakteerd op een heerlijke Samosa! Daarna op naar de vuurtoren om humpback whales te spotten! En ja hoor, al snel zagen we een paar zwarte ruggen in het water. Yf was door de lens aan het wachten tot er 1 op de foto gezet kon worden. Op dat moment zag Barry er net 1 omhoog springen! Helaas had Yf het gemist en is het dus niet vast gelegd, maar wel een extra cadeautje voor de jarige!

De laatste 800 kilometer hebben we in 2 dagen afgelegd, we zijn opgelucht dat de auto weer is ingeleverd. Heerlijk om die backpacks weer op onze rug te hebben, al zijn ze de komende tijd wat gegroeid! We kunnen niet wachten om naar onze droombestemming Frans-Polynesiëte vliegen! We verblijven eerst op het hoofdeiland Tahiti en vliegen dan voor een weekje naar Rangiroa, een tropische lagoon! Een ideale plek om onze duik/snorkel skills weer eens toe te passen! Na 13.582 kilometer op de teller, is het tijd voor wat ontspanning ;)

moetchien

leuk om jullie verhaal te lesen voor het ontbijt
....kan ik nog wat dromen : van strand, zee, vissen....korallen..
genieten jullie van Franz-Polynesie!!!!!
tot later...
liefs vat &moet

Annelien

Ja, ik ben het er helemaal mee eens! Geweldig om weer weg te dromen als je net wakker bent! Gaaf dat jullie zijn gaan zeilen en lekker veel stranden hebben gezien. Barry, ik kan wel begrijpen dat je het zo koud had in 23 graden, ik had het vaak al koud in 30 graden na een tijdje. Was het reef zo mooi als ze zeggen?
Heel veel plezier gewenst in F-Polynesië, heb het even gegoogled en ben JALOERS! Geniet van de laatste weken, liefs Annelien

Maria

Wat een leuk verhaal en gave foto's weer! Zou toch redelijk schrikken als ik ineens een haai voorbij zou zien zwemmen, iehhh!
Geniet van de laatste weekjes op jullie droombestemming, heerlijk gaan ontspannen!!:) Geniet er van!!
Liefs Maria

David & Margriet

Ha Harry en Yf,

Bij de gedachte hoe jullie er nu bij zitten kunnen we alleen maar jaloers worden...
Witte stranden, duiken, palmbomen en ga zo maar door, en dat middenin de grootste oceaan, super gaaf hoor!!

Het duurt niet lang meer voordat we jullie zien, voor ons iets leuks om naar uit te kijken!

Geniet er van!
Groet en kus, David & Margriet

Eugene

Dat is weer een machtig mooi verhaaltje. Eéntje die weer een extra zet geeft om ook die kant op te gaan. Wat een toffe vakantie hebben jullie zeg.

Geniet er nog van de rest van de vakantie!

ANNIE

Ha die Barry en Yf had was weer een topverhaal, ik hoop dat jullie ook nog een verhaal over Fr.Poynesie en ook nog over L.A shrijven om alles mooi aftesluiten. Ja nu is het aftellen, Wij zijn er klaar voor om jullie weer op te halen haha groetjes

sarah

Hoi Barry en Yf,
Vanuit Den Bosch wensen wij jullie nog een hele leuke laatste week toe!!! Geniet tot het laatste gaatje!!!
En dan zien we jullie weer heel snel in Ollanda.

Hamba